Wednesday, September 9, 2009

Mencari Lailatul Qadar

Sekarang telah masuk akhir fasa 10 kedua dalam ramadhan. Insyaalah tidak lama lagi kita akan masuk ke fasa 10 ketiga ramadhan. Sepertimana yang kita semua telah ketahui, pada akhir 10 Ramadhan ini, pendapat kebanyakkan ulama muktabar menyatakan terdapat suatu malam yang dinamakan lailatul qadar pada salah satu malam-malam ini. Lailatul qadar yang penuh dengan fadhilat dan kelebihannya diberi olah Allah untuk umat manusia.
Marilah kita sama-sama perbanyakkan amal ibadat seperti solat terawih berjemaah, membaca dan bertadabbur al quran, bersedekah dan sebagainya disamping berpuasa di siang hari. Disini saya ingin mengingatkan diri saya sendiri serta pembaca semua untuk terus berusaha gigih untuk mendapatkan kelebihan lailatul qadar ini.
Tidak dapat dinafikan, pada ketika ini juga, warga masyarakat kita kebiasaannya beramai-ramai berkunjung ke pusat membeli belah untuk persiapan hari raya. Ketua keluarga membawa isteri dan anak-anak untuk membeli pakaian baru untuk hari raya, tetapi mereka lupa untuk mengajak keluarganya memperbanyakkan amal ibadat di bulan ini.Kaum wanita pula sibuk membuat biskut raya di rumah hinggakan mengabaikan solat terawih dan amalan-amalan lain yang dituntut dalam bulan puasa ini.
Oleh yang demikian, saya mengajak pembaca semua, marilah kita mengambil peluang ini untuk mendapatkan kelebihan-kelebihan yang ada dalam lailatul qadar ini. Kita juga tidak tahu, adakah kita masih diberi peluang untuk berjumpa dengan ramadhan yang akan datang. Jadi, sama-samalah kita berusaha mencari lailatul qadar ini..

No comments: