Monday, July 19, 2010

sabar dan syukur

1.setiap insan tidak akan terlepas dari sesuatu masalah.tidak kira miskin atau kaya,rakyat atau raja mereka juga akan mengalami masalah dalam mengharungi hidup di dunia. walau senang lenang dan bahagianya hidup seseorang itu, suatu hari nanti mereka juga pasti akan menempuh masalah atau derita. walhal, nabi muhammad rasulullah manusia yang dicintai allah juga menghadapi pelbagai cabaran dan dugaan semasa hayat baginda.
2.bagaimana untuk kita menghadapi cabaran dan masalah yang datang bergantung kepada cara kita menerimanya.islam mengajar kita qada' dan qadar iaitu salah satu rukun iman yang wajib kita percayai. kita bukan diajar mempercayai qada' dan qadar dengan hanya menunggu sahaja apa yang akan terjadi atau yang telah berlaku tanpa berbuat sesuatu, tetapi islam mengajar kita supaya mencari jalan dan berikhtiar dan seterusnya bertawakkal kepada allah.
3.oleh itu,sifat yang penting dalam menghadapi dugaan hidup ialah sifat sabar. bila seseorang menghadapi masalah, sabar merupakan kunci kekuatan insan. seseorang yang sabar memerlukan kekuatan fizikal, mental serta rohaniah dan batiniah. contoh terbaik sabar adalah sabarnya rasulullah menghadapi kaum musyrikin semasa baginda menyampaikan dakwah islam. jika kita mengalami sakit atau derita, sabar juga menjadi dinding kekuatan untuk terus berjuang menghadapi penyakit atau penderitaan itu.
4.islam mengajar umatnya berusaha sambil bersabar. sabar yang dituruti dengan usaha atau ikhtiar untuk menyelesaikan masalah atau penderitaan yang dialami memungkin seseorang itu akan berjaya. sabar yang tidak berusaha melakukan sesuatu untuk mendapat kejayaan adalah bukan cara sabar yang sebenar. sabar adalah sebahagian dari iman.
5.setelah mendapat kejayaan dan kebahagian, amat sedikit manusia yang bersyukur. antara syukur dan sabar, syukur lebih payah untuk kita capai. jika difikir logik juga, amay susah apabila seseorang yang senang untuk menginati allah berbanding orang yang susah. walaubagaimanapun, kita mestilah sentiasa mengucapkan puji-pujian kepada allah supaya kita tidak lupa untuk bersyukur kepada allah

No comments: