Tuesday, July 27, 2010

Bulan Syaaban

1.umum mengetahui,malam nisfu syaaban sebahagian umat islam di negara kita mengamal bacaan yasin dan berkumpul di masjid-masjid atau surau-surau serta mengadakan jamuan.amalan ini sebenarnya buakan amalan nabi tetapi ianya hanya timbul selepas lamanya kewafatan nabi. jadi,setiap amaln yang tidak dilakukan oleh nabi bukan amalan sunat.
2.tidak dinafikan ada beberapa hadis yang menyatakan tentang kelebihan bulan syaaban, akan tetapi kita tidak seharusnya taklid mengikut membuat tuli hadis-hadis yang mungkin hadis palsu. yang penting, sebelum kita ingin mengamalkan sesuatu ajaran islam hendaklah mengikut dan bersandarkan dalil yang kuat dan sahih.
3.berpuasa sunat di bulan syaaban merupakan sunnah yang dilakukan oleh rasulullah. tetapi amaln bacaan yasin pada malam nisfu syaaban bukan amalan sunnah. mengamalkan bacaan yasin boleh, akan tetapi jangan menjadikannya sebagai wajib atau sunat.
4.oleh itu, niat amatlah penting sebelum melakukan sesuatu amalan. ilmu juga penting untuk kita beramal. walaupun begitu, jangan kita cepat menghukum seseorang melakukan amalan amalan agama sebagai sesat sebelum kta merujuk kepada alum ulama yang muktabar

No comments: