Tuesday, June 23, 2009

Pasca Pilihanraya Presiden Iran

Setelah selesai pilihanraya presiden Iran baru-baru ini yang menyaksikan presiden Ahmad Ahmadinejad kekal menguasai kerusi presiden iran buat penggal keduanya. Namun, pihak pembangkang yang kalah yang pada pilihanraya itu melancarkan protes demonstrasi jalanan di sekitar bandar-bandar besar Iran.
Walaupun pemimpin tinggi republik islam itu iaitu Ayatollah Ali Khomeinei telah menyatakan pendirian menyokong kemenangan Ahmadinejad dan mengarahkan semua parti-parti pembangkang yang kalah tidak melancarkan demonstrasi, rakyat yang masih tidak berpuas hati dengan kekalahan pemimpin mereka masih juga berdegil untuk berdemonstrasi. Lebih kurang berbelas belas rakyat terkorban dalam pertumpahan darah semasa demonstrasi yang diadakan itu.
Sementara itu, musuh-musuh kepada negara Iran cuba menguntai peluang untuk memecahkan negara Islam yang bermajoriti berfahaman Syiah itu.Sepatutnya, pemimpin dan rakyat Iran perlu sedar bahawa permusuhan yang berlaku sesama mereka boleh menjadikan mereka seperti negara jirannya Iraq yang dijajah oleh Amerika.
Setiap pertandingan mesti ada yang kalah dan menang.oleh itu, kita semua perlu mengambil iktibar kita perlu mengawal emosi dan nafsu, jangan sampai memecahbelahkan agama, bangsa dan negara sendiri.
Rening-renungkanlah...

No comments: