Sunday, May 16, 2010

SELAMAT HARI GURU

1.Setiap 16 Mei, diadakan sambutan hari guru di seluruh negara. dengan adanya sambutan hari guru, mengingatkan kita jasa guru yang mendidik anak bangsa sehingga berjaya.
2.Guru merupakan seorang yang penting dalam pembangunan pendidikan anak-anak selepas ibu bapa. Pengenalan pendidikan awal kepada anak-anak telah memberi ruang pendedahan yang awal kepada kanak-kanak kepda seorang guru. dewasa ini, kanak-kanak diberi pendidikan formal sejak seawal berumur 4 atau 5 tahun. Oleh kerana itu, guru yang baik boleh membentuk peribadi baik kanak-kanak dari mula lagi.
3. Penekanan untuk pemilihan institusi pendidikan awal kanak-kanak amatlah penting untuk membentuk anak-anak kita. kepelbagaian institusi pendidikan awal kanak-kanak memberi pilihan kepada ibu bapa untuk memilih yang mana yang lebih baik untuk anak-anak mereka.
4.sebuah negara yang ingin maju memerlukan modal insan yang cemerlang. Untuk menjana modal insan yang cemerlang perlu dimulai dengan pembentukan pendidikan awal kanak-kanak. Oleh itu, saya berharap kepada guru-guru dari peringkat awal pendidikan kanak-kanak sehingga peringkat tertinggi seperti universiti perlu memantap diri mereka untuk membantu negara dala arus pembangunan moden ini menjana modal insan yang cemerlang.
5.selamat hari guru kepada semua golongan pendidik.hanya ilmu yang baik yang diamalkan dan doa dapat membalas pengorbanan uru selama ini.

No comments: