Friday, July 10, 2009

Pengurusan Masa

Dewasa ini, majoriti pasangan suami isteri di bandar-bandar mempunyai kerjaya masing-masing. Lebih tepat lagi, kedua-dua pasangan bekerja. Oleh itu, pengurusan masa amatlah penting untuk memudahkan perjalanan rumahtangga. Bila suami isteri bekerja, tanggungjawab penjagaan anak pada waktu bekerja akan diletakkan kepada nursery, pengasuh atau pembantu rumah.
Disinilah perlunya pengurusan masa yang efektif untuk memelihara keharmonian rumahtangga. Suami isteri perlu ada sifat toleransi, tolong menolong dan sabar menghadapi segala cabaran. Sebagai contoh, untuk menghantar anak ke nursery atau taska, kita perlu pandai memilih nursery yang bersesuaian. Untuk yang lebih baik, seeloknya bayi yang dijaga tidak lebih dari 6 orang pada satu-satu masa. Ini juga untuk mengelakkan dan mengurangkan risiko jangkitan virus antara kanak-kanak terbabit. Persekitaran penjagaan kanak-kanak juga perlu diutamakan. Jika menghantar anak kepada pengasuh pula, perlu diteliti bagaimana persekitaran rumah pengasuh itu termasuk kebersihan dan cara penjagaannya.
Ibu bapa yang bekerja juga hendaklah mencari masa untuk meluangkan masa dengan anak-anak. Ini untuk mengeratkan lagi hubungan serta kasih sayang. Walaupun anak-anak dijaga dan diajar di taska, dirumah bila bersama ibu bapa juga hendaklah diberi didikan agama dan sebagainya dengan secukupnya.
Kesimpulannya, suami isteri yang bekerja perlu pandai 'time management' untuk melicinkan perjalanan rumah tangga.

No comments: