Monday, July 13, 2009

SEKEPING FOTO, SERIBU MAKNA..

1) Gambar yang menunjukkan Presiden Barack Obama dan Presiden Nicholas Sarkozy menjeling ke arah seorang gadis Brazil berumur 16 tahun yang bernama Mayara Tavarez semasa perhimpunan pemimpin-pemimpin G8 di Itali tiba-tiba telah menjadi tumpuan laman-laman internet seluruh dunia.
2) Jika pembaca melihat foto ini yang banyak tersebar di internet, sekali pandang menunjukkan Presiden Obama sedang menjeling ke arah bahagian belakang gadis itu yang mengenakan pakaian ketat berwarna terang, malahan Presiden Sarkozy pula yang berdiri bersebelahan dengan Obama juga menjeling kearah yang sama.
3)Jika kita meneliti dengan betul, mungkin ini juga disebabkan oleh kesan visual sudut kamera tersebut. Ini terbukti dengan video di laman 'you tube' dimana Presiden Obama sedang membantu seorang wanita untuk menuruni tangga di belakang beliau. Manakala Presiden Sarkozy pula mungkin memerhati Obama membantu wanita Berkulit hitam itu.
4) Oleh yang demikian, kita tidak boleh cepat memberikan andaian hanya dengan melihat sekeping foto sahaja. sekeping foto boleh memberi pelbagai erti kepada sesiapa yang melihatnya.
5) Lebih-lebih lagi, pada zaman internet dengan berbagai-bagai alatan canggih sekarang, foto juga boleh diubahsuai untuk kepentingan tertentu oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.
6) Sebelum membuat andaian, kita perlu ada bukti yang kukuh. Jika tidak, andaian yang kita buat mungkin boleh membawa padah pada diri sendiri.
7) Dalam Islam juga mengajar, kita tidak boleh menuduh seseorang tanpa usul periksa dan bukti yang benar-benar. Dosa amat besar bagi menuduh orang tanpa sebarang bukti yang sahih. Penulis mengajak semua pembaca blog ini agar berfikir dahulu sebelum mengeluarkan kenyataan. Ingat -ingatlah peribahasa melayu kita "Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata badan binasa"