Wednesday, August 26, 2009

Amah

Hari ini keluarga saya mendapat khidmat seorang amah atau bibik atau pembantu rumah asing berwarganegara Indonesia. Setelah hampir 6 bulan lebih menunggu, akhir saya berjaya mendapatkan seorang maid. Saya menjemput bibik di KLIA dengan seorang "agen" yang bersama menemaninya datang dari Indonesia.
Keperluan bibik untuk menjaga anak saya diperlukan juga setelah saya suami isteri mencuba menghantar anak ke rumah pengasuh dan nursery. Disebabkan suami isteri bekerja, untuk meringan beban isteri, saya merasakan keperluan bibik ini untuk membantu isteriku untuk membuat kerja-kerja rumah.
Permulaan hari pertama beliau di rumah saya, isteri saya mengajar dan menerangkan kerja-kerja rutin di rumah yang perlu dilakukan sambil menjaga anak kecil saya yang berumur 9 bulan.
Memang budaya dan cara hidup beliau dari seberang jauh bezanya. Mungkin ditempatnya, beliau tidak biasa menggunakan peralatan moden dseperti mesin basuh, 'water heater' dan sebagainya, jadi isteri saya perlulah mengajar bagaimana cara penggunaannya. Meninggalkan keluarga jauh nun di kampung membuatkan beliau terasa sedih, namun disebabkan kesempitan hidup, beliau datang untuk bekerja di Malaysia.
Walau apa pun, saya melihat kehadapan, ingin anak saya dijaga dengan baik oleh bibik ini. Semoga dengan doa yang dipanjatkan kehadrat Allah, tiada masalah dengan bibik ini..Minta dijauhkan dari segala perkara-perkara yang tidak diingini.

1 comment:

Shahibul Afzan Wahab said...

semoga amah yang berkhidmat utk keluarga dr akan menjalankan t.jwb dengan sebaiknya..sekarang ni byk dengar kes amah buat hal...siap rompak harta tuan dia lagi.

na'uzubillah.