Thursday, August 27, 2009

Politiking yang tiada kesudahan..

1.ADUN Lunas dari PKR mengumumkan keluar parti mejadi ADUN bebas di Kedah beberapa hari lalu. Beliau seorang EXCO kerajaan negeri mungkin akan dilucutkan jawatan EXCO disebabakan menjadi ADUN bebas. Beberapa sumber menyatakan prkara ini berlaku disebabkan masalah dalaman PKR di kawasan itu serta maslah peribadi ADUN tersebut.

2.Selesainya pilihanraya kecil di permatang pasir yang menyaksikan kemenangan PAS, dikejutkan pula ura-ura 9 orang ADUN UMNO negeri Terengganu yang tidak bersetuju dengan Dato Ahmad Said ingin melompat ke Pakatan Rakyat. Lantas salah seorang ADUN UMNO itu membuat kenyataan balik dimedia arus perdana menafikan perkara itu.

3. Baru-baru ini, dikejutkan pula krisis dalam MCA. Timbalan Presidennya, Dato Dr Chua Soi Lek dipecat dalam parti disebabkan oleh skandal seks yang lalu. Walaupun Dato Chua Soi Lek telah dipilih secara demokrasi dalam pemilihan partinya awal tahun ini, beliau terpaksa juga dipecat oleh jawatanuasa tertinggi parti itu.

4. Pendapat penulis, selepas tsunami politik Mac 2008, kerajaan sekarang masih belum selesai dengan permainan politik antara kerajaan dan pembangkang. Kepimpinan baru Dato Seri Najib yang mengambil alih dari Tun Abdullah nampaknya masih dengan perkara politiking.

5. Sempena bulan Ramadhan ini, diharapkan pihak kerajaan dan pembangkang melupakan sebentar perkara politik, mari kita tumpukan kepada perkara asas yang penting untuk pembangunan negara. Kita ambil pengajaran dari madrasah Ramadhan ini yang mengajar umat Islam supaya sabar dan menjauhkan diri dari segala perkara yang tidak baik.

No comments: